Sjećanje na Moebiusa (10.04.2012)

LINK NA ORIGINALNI POST: http://journal.neilgaiman.com/2012/03/remebering-moebius.html

Metal Hurlant cover

Ovaj crtež se nalazio na naslovnici prvog izdanja stripa Metal Hurlant kojeg sam ikad vidio. Imao sam – koliko – 14 i bio sam na razmjeni učenika u Francuskoj s razredom iz francuskog jezika; taj predivni časopis ispunjen stripovima mi je pokazao kakvi stripovi mogu biti a poglavito me uveo u svijet umjetnosti Jeana Girauda, poznatijeg kao Moebius, nacrtao je otprilike pola časopisa na istovremeno blizak i potpuno stran način, tako moćno i savršeno. Crtao je različite priče u različitim stilovima i jedino što im je naizgled bilo zajedničko jest da su bile predivne. Kupio sam primjerak. Mogao sam si priuštiti samo jedno izdanje časopisa ali je jedno je bilo dovoljno.

Nisam mogao u potpunosti otkriti o čemu se točno radi u Moebiusovim pričama ali zaključio sam da je to zato što mi francuski nije dovoljno dobar. (Uhvatio sam bit ‘Den‘ priče o Richardu Corbenu, i to mi se isto svidjelo ali ne samo zbog golotinje no Moebiusove priče su naravno bile puno dublje.)

Čitao sam časopis opet i iznova i zavidio Francuzima jer su imali sve što sam sanjao o stripovima – predivno nacrtani, vizionarski i pismeni stripovi, pisani za odrasle. Samo sam žalio što mi francuski nije bolji da mogu razumjeti stripove (za koje sam znao da će biti izuzetni).

Htio sam stvarati takve stripove kad narastem.

Napokon sam u 20-ima pročitao Moebiusove priče u tom izdanju Metal Hurlanta, u prijevodu i otkrio da zapravo nisu briljantne priče. Više su bile spoj umjetnosti toka svijesti i Ionescovog apsurdizma. Literarna dubina i briljantnost priča su bili samo u mojoj glavi. Nema veze. Šteta je već odavno počinjena.

Tijekom godina sam nekoliko puta susreo Jeana Girauda. Bio je drag i ljubazan i jako… Ne znam kako da se izrazim. Duhovan nije riječ koju često koristim, uglavnom zato jer se ovih dana najčešće pogrešno koristi, ali za njega to mogu reći. Bio mi je izuzetno drag i kraj njega sam se osjećao skromno. A u svojim 20-ima i 30-ima skromno mi nije išlo jako dobro niti je bilo često.

(Moebius se izgovara na francuski način, kao četverosložna riječ. Mo-e-bi-us.)

Za vrijeme promocije Sandmana bili smo u nekoliko galerija i zamolili smo umjetnike čiji rad smo cijenili da za nas nacrtaju neke likove.

Bio sam zaposleni pisac, novac koji je pristizao je prehranjivao moju obitelj i iako sam zavidno gledao na stvorenu umjetnost, nisam ništa kupio.

Osim jedne male slike. Moebiusova Study of Death. Stajala me koliko i honorar za pisanje jednog izdanja Sandmana i kupio sam je bez premišljanja.

A study of death_Moebius

Htjeli smo raditi zajedno. Napisao sam priču DEATH IN VENICE iz stripa Sandman: Endless Nights a on je je trebao ilustrirati no zdravlje mu se pogoršalo pa je P.Craig Russell napravio ilustracije. Pola godine kasnije Moebiusovo zdravlje se malo poboljšalo i zamolio je da mu napišem jako kratku priču, možda 8 strana, sve sa zasebnim slikama pa sam za njega napisao DESTINY u stripu Endless Nights. Zdravlje mu se ponovno pogoršalo i Frank Quitley je napravio ilustracije. I Craig i Frank su stvorili magiju sa svojim crtežima ali negdje duboko sam bio tužan jer sam želio raditi s Moebiusom.

I sada nikad neću.

RIP Jean Giraud, 8.05.1938. – 10.04.2012.

