18 (18.03.2003)

http://journal.neilgaiman.com/2003/03/phrase-only-write-what-you-know-is.asp

Na tečaju kreativnog pisanja na sveučilištu instruktori mi stalno tupe „piši samo ono što znaš”. Ovo mi je zadnja godina i moramo napisati 7000 riječi dovoljno kvalitetnih za objavu. Tek mi je 20 godina. Ne znam ništa. I što je još gore, ima dana kad mislim da znam sve. Kako ću pisati kad ne znam ništa i znam sve i imam samo nekoliko mjeseci da sve dokučim? – Reen

„Piši samo ono što znaš” je jako dobar savjet. Trudim se toga držati. Pisao samo o bogovima, snovima i Americi jer ih poznajem. I pisao sam kako je to zalutati u vilinski svijet jer to znam. Pisao sam o životu ispod Londona jer sam i to znao. I u priče sam stavio ljude jer sam ih poznavao: ljude s tikvama umjesto glava, serijske ubojice s očima umjesto zubi i male čokoladne ljude ispunjene kremom od maline koji vode ljubav, i sve ostale.

Imaš iza sebe dvadeset godina života i snova. Sigurno imaš dosta dobru predodžbu kako je to iskusiti emocije, posjetiti mjesta, raditi stvari i mijenjati se. Razmišljala si o stvarima koje ne znaš. Nagađala. Nadala se. Vjerojatno si i lagala – začudo vještine slične onima koje su potrebne za uvjeravanje učitelja da si doista napravila domaću zadaću ali je ukrao odbjegli zatvorenik odjeven u časnu sestru će ti biti korisne u pisanju fikcije. Jednako kao i pisanje eseja za prolaznu ocjenu o nečemu o čemu nemaš pojma. Opusti se. Odglumi. Misli ozbiljno.

I ne moraš sve dokučiti prije nego počneš pisati. Možeš dokučiti stvari i dok pišeš. Ili možda ne uspiješ sve dokučiti, i to je dozvoljeno.

Ne brini se oko kvalitete za objavu. Samo reci ono što imaš što jasnije možeš i pokušaj uživati dok pišeš. Počni negdje, završi negdje, iznenadi sama sebe. I 7000 riječi doista nije toliko puno: jedna stranica ima oko 300 riječi. Ako svaki dan napišeš samo jednu stranicu imat ćeš 7000 riječi za samo 23 dana.

(Gornji odgovor je uvelike rezultat savjeta Ursule K LeGuin, direktno bi je citirao ali dok ovo pišem prokleti dnevnik se ne učitava kako treba, kao ni arhiva gdje se nalazi njen citat – ali trebao bi se nalaziti u siječnju 2003. Citat da 300 riječi dnevno znači da ćeš za godinu dana imati roman pripada Stephenu Kingu.)

