8 (20.02.2001)

http://journal.neilgaiman.com/2008/03/american-gods-blog-post-10.html

U AMERIČKIM BOGOVIMA ima iluzionističkih trikova s novčićima. Jednako kao što sam medicinske (i obdukcijske) dijelove provjerio kod liječnika tako sam i trikove s novčićima provjerio kod iluzionista s novčićima – Jamy Ian Swissa, poznatijeg kao iluzionist s kartama. (Upoznao sam ga prije nekoliko godina, dok sam bio na gaži Penna i Tellera u Las Vegasu [američki iluzionisti, op.prev.]- P&T su netom prije gostovali u epizodi serije Babylon 5 koju sam ja napisao, „The day of the dead”.

Jamy mi je poslao izuzetan profesionalni osvrt na trikove s novčićima tako da sada mogu napraviti neke suptilne promjene u copy-editingu (mislim da ću započeti sutra, u srijedu, barem po pitanju američke verzije – rečeno mi je da ću primiti copy-editirani rukopis do ručka.) (Uvijek postoji mala doza nervoze kad se dobije copy-editirana zbrka. Nikad ne znate kakvog copy editora ćete dobiti. Za STARDUST sam imao jednu predivnu osobu koja se pobrinula da u cijeloj knjizi ostane britanski način pisanja riječi ‘grey’ [sivo, op.prev.] umjesto ‘gray’ jer je smatrala da je to prikladnije. Na knjizi ranije sam imao copy editora koji je, kako mi se tada činilo, promijenio interpunkciju u gotovo svakoj rečenici bez ikakvoga razloga, stoga sam malo prečesto mrmljao ‘Slušaj, da sam tu htio zarez onda bi tu stavio prokleti zarez.)’

Ali pričao sam o iluziji s novčićima a ne o copy-editingu. Oprostite.

Ovo je isječak iz mog posljednjeg e-maila Jamy Ian Swissu u kojem je gunđao zbog opisa iluzionizma u većini vrsta fikcije. Učinilo mi se da bi to tebi moglo biti zanimljivo, hipotetski čitatelju dnevnika.

……

Jedan od razloga zašto sam htio da trikovi s novčićima u „Američkim bogovima” budu kvalitetni jest da prizemljim cijelu priču u stvarnosti i da predstavim svijet u kojem ništa što vam je rečeno nije nužno pouzdano ili istina ali da svejedno ostanem pošten prema čitateljima.

Shvaćam što misliš po pitanju iluzionizma u fikciji: prečesto izgleda kao da autor nije izveo ništa magično od 11. godine kad je dobio mađioničarski pribor.

Mislim da dio objašnjenja zašto fikcija ima problema s iluzionizmom leži u tome što je sporazum koji iluzionist sklopi s publikom dvojak: „Lagat ću Vam”’ i „Pokazat ću Vam čudesne stvari” a fikcija uglavnom razumije samo ovu drugu polovicu.

……

A sada da se vratim pisanju crtice za vanjske korice. (Ili barem pisanju skice onog dijela o radnji koji izdavač možda iskoristi a možda i ne. Kad su u pitanju ‘Neil Gaiman piše dobre stvari’ dijelovi crtice prepušteni su sami sebi.)

